Головна » Новини » РМК

НАВЧАЄМОСЬ ДИСТАНЦІЙНО
   12 березня Уряд країни запровадив карантин, який передбачає закриття торговельних центрів, заборону проїзду в метро та відвідування закладів освіти по всій території України. 
   Дистанційне навчання в умовах карантину – нова організація освітнього процесу, що базується на принципі самостійного навчання здобувачів освіти. Як учителю правильно організувати онлайн-навчання: оголошувати нову тему, відповідати на запитання учнів в реальному часті, перевіряти, хто з учнів виконав завдання, а хто не встиг, здійснювати перевірку домашніх завдань та виставляти оцінки?
    Методичні рекомендації щодо організації дистанційного навчання під час карантину та алгоритм організації дистанційного навчання з урахуванням специфіки навчальних предметів передбачають певну стратегію дій педагога, яка включає до себе такі основні кроки, як визначення стратегії навчання; обрання зручного інструменту для дистанційної взаємодії з учнями; визначення та дотримання правил та дедлайнів дистанційного освітнього процесу, формату представлення учнями завдань; інформування учнів про ефективні web-ресурси та тренажери для дистанційного навчання; якісну організацію комунікаційних дій тощо.
        Загальні рекомендації щодо організації дистанційного навчання під час карантину
   Інструментів для організації навчання в режимі віддаленого (дистанційного) навчання досить багато, але не менш важливим є питання методичного супроводу, тобто як максимально ефективно використовувати наявні технології. При організації віддаленого навчання можливо обрати і організувати освітню діяльність у двох режимах навчання, або обрати більш прийнятний:
  1. Онлайн-спілкування, коли в призначений час організовується відеоконференція, спілкування в чаті з учнями.
  2. Віддалене навчання, розтягнуте в часі, коли, використовуючи певні цифрові інструменти, створюється платформа для самостійного навчання за активної опосередкованої участі вчителя.
        Організація онлайн-уроків і інструкцій
   Онлайн-спілкування дуже важливе при організації віддаленого навчання. Вчитель має провести вступний інструктаж, в ході якого пояснити учням, як працювати віддалено, як використовувати ті чи інші освітні ресурси. Крім вступних інструкцій, можуть бути поточні інструкції перед початком вивчення тієї чи іншої теми, або введення нового цифрового інструменту, нових освітніх ресурсів. Крім інструкцій вчитель може проводити і онлайн уроки, і групову роботу над проєктами, над спільним вирішенням поставлених навчальних завдань.
        Забезпечення ефективності онлайн-трансляцій для учнів
  1. Якщо вчитель планує використовувати інструменти для організації відеоконференцій та подання інтерактивних уроків, інструкцій, рекомендується як можна частіше і довше використовувати веб-камеру. Учні, звичайно, можуть відійти від своїх комп'ютерів, поки триває онлайн-урок, але вони менше будуть нудьгувати, якщо принаймні будуть бачити обличчя педагога, а не тільки режим демонстрації екрану.
  2. Рекомендовано приділити увагу налаштуванням веб-камери. Так, рівень веб-камери має бути на рівні очей або трохи вище. Учні повинні бачити очі вчителя, а не голову, нахилену до клавіатури. Саме тоді створюється ефект присутності.
  3. Слід пам’ятати, що живі уроки з організацією діалогу, з великою кількістю невеликих питань, з роботою мікрогруп, - абсолютно не підійдуть в умовах відеоконференції. У онлайн середовищі вчитель не має переваг живого спілкування «очі в очі». Регламент спілкування повинен бути жорстким і обмеженим невеликою кількістю питань. Запитання повинні бути лаконічними. Одні можуть бути спрямовані на те, щоб переконатися в присутності учнів, інші - спрямовані на отримання зворотного зв'язку на поставлене навчальне завдання чи проблему. Але це питання-завдання повинно бути максимально коротким. І очікувані відповіді від учнів мають бути короткими і однозначними.
  4. Рекомендовано заохочувати учнів задавати питання у виділений для цього спеціальний час. Наприклад, після оголошення 5-10-ти хвилинної паузи, під час якої учні могли б записати своє питання в чаті або в невеликому відеозверненні.
  5. Слід передчасно передбачити можливі технічні труднощі під час відеосеансу. Найчастіше такі проблеми виникають не у педагога, а в учнів. Як правило, педагог проводить відеоконференцію, після попередньої підготовчої роботи. Однак, вчителю необхідно заздалегідь перевірити можливості відеоспілкування учнів. Коли вчитель протестує себе в ролі учня, він зможе заздалегідь врахувати, що необхідно спростити, або побачити, які проблеми можуть виникнути у дітей і що необхідно врахувати для оперативного усунення неполадок.
  6. Якщо підключення до інтернету є нестійким і повільним, слід з'ясувати, в який час швидкість інтернет-з'єднання найбільш висока і призначати відеоконференцію на цей час, за узгодженням з учнями.
        Записи відеоуроків та інструкцій
   Порядок запису відеоуроків схожий з підготовкою відеоінструкцій наживо. Такі інструменти, як Screencastify і Screencast-o-matic, Loom, YouTube трансляція і багато інших дозволяють записувати видеоурок, зберігаючи веб-камеру включеною. Обличчя вчителя з'являється на відео невеликого розміру в одному з кутів екрану і можна довільно коректувати відеоряд. Вчителю варто прагнути до створення коротких і дидактично продуманих відеороликів. Два п'ятихвилинних відеоролика будуть переглянуті учнями з набагато більшою ймовірністю і корисністю, ніж одне десятихвилинне відео. Винятком можуть стати лише ті більш тривалі відеоролики, де вчитель комфортно використовує даний режим і може утримати учнів оригінальними прийомами. Доцільно використовувати режим демонстрації екрану. Простий спосіб створити відеоурок - це записати показ слайдів. Але пам’ятайте, що це швидко втомлює учнів, якщо педагог не тримає екран активним. Слайди не повинні бути мертвими. Варто додавати більше переходів і анімацій, використовувати курсор миші або режим малювання, щоб виділити, підкреслити щось важливе на слайді.
        Інструменти для проведення онлайн-уроків та інструкцій:
  • Google розширила можливості безкоштовного використання HangoutsMeetforGSuite для освіти;
  • можна записати видеоурок і зберегти його на GoogleDrive, а потім поділитися ним через GoogleClassroom;
  • уроки через Skype: наприклад, premium пакет Skype, дозволяє підключати до 30 осіб і мати зв’язок хорошої якості - це непоганий перехідний етап для вчителів, які звикли до фронтальної роботи;
  •  якщо вчитель вже мав досвід роботи з платформами Kahoot, Quzizz, IDroo, Miro чи подібними – то він зможе швидко підібрати (чи розробити власні) завдання для своїх класів на самостійне опрацювання.
        Організація онлайн платформи для навчання 
   Безумовно, режиму онлайн уроків вкрай недостатньо для віддаленого навчання. В силу різних здібностей і особистих психологічних якостей, ми не забезпечимо результативність такої форми навчання. Учень повинен мати можливість у властивому для себе темпі самостійно працювати з освітніми ресурсами, підготовленими, викладеними або рекомендованими нами.
        Організація віртуального онлайн-середовища
   Платформами для онлайн навчання можуть служити спеціальні віртуальні навчальні середовища (Moodle і його аналоги); освітній портал «Нові знання», онлайн додатки типу MindMup; вчительських сайтів, готові освітні платформи. Дуже важливо, щоб на такій платформі були різноманітні освітні ресурси у вигляді:
    •  інтерактивних робочих аркушів;
    • інтерактивного навчального відео;
    •  інструментів формуючого оцінювання;
    •  інших дидактичних одиниць.
   Використання або створення учителем авторської онлайн платформи має забезпечити ефективність і привабливість навчання. І в такому режимі також необхідно забезпечити постійний зворотний зв'язок. Вчителю важливо запланувати і здійснювати моніторинг, аналіз та корекцію роботи учнів на онлайн платформі.
   Як організувати дистанційне навчання – покрокова інструкція

        Віртуальний клас "ClassDojo"
   Одна з найзручніших платформ для дистанційного навчання, яку розробили британські вчителі. Працює на ноутбуках, ПК, планшетах та мобільних пристроїв (для останніх треба завантажити застосунок).
   Принцип роботи: Вчитель реєструється на платформі та створює свій «клас», додаючи туди учнів. Далі вчитель створює публікації. До них можна прикріплювати завдань PDF-файли, посилання на веб-ресурси, фотографії або скріни підручників.
   Учні зі свого боку виконують завдання. Можна намалювати роботу, сфотографувати чи зняти коротке відео та надіслати вчителю.
   Плюсом платформи також є можливість коментування. Тобто вчитель створює завдання, а учні можуть його коментувати та ставити вчителю додаткові питання. У кожного завдання є свій дедлайн.
   Оцінювання відбувається за допомогою віртуальних балів. Вчитель може присвоювати кожному учню бали, а той бачитиме як впорався із завданням. За невчасно виконані або завдання з помилками можна також знімати бали.
   Також існує опція відстежування батьками успішності учня. Доступ до балів конкретного користувача зможе надавати вчитель.
        Групи у месенджерах
   Ще один спосіб комунікації з учнями. Тут теж вчитель надсилає завдання, та отримує виконані. Проте вище описана платформа є зручнішою, адже розроблена спеціально для навчання.
        Поясніть правила гри
   З перших днів карантину варто пояснити дітям, що насправді карантин – це не продовження канікул. Домовтесь як ви працюватимете найближчі три тижні. Встановіть часові межі виконання завдань та поясніть, що в онлайн-режимі працювати буде ще веселіше ніж у стаціонарний спосіб.
        Робіть прямі трансляції
   Хоча б раз у тиждень влаштуйте загальну розмову з учнями через пряму трансляцію. Це допоможе дітям не втрачати зв'язок зі школою та мотивуватиме до виконання завдань.
        Більше електронних ресурсів
   Для контролю й перевірки знань онлайн зручною є система ClassTime. Це безкоштовний тестовий сервіс, де вчитель може використати 9 абсолютно різних і нестандартних типів запитань. Тут теж можна надати доступ учням та навіть організовувати контрольні.

        Для підготовки до ЗНО – Ilearn
   Ще одна онлайн-платформа, яка варта уваги – GIOS, яка на час карантину до 3 квітня надає безкоштовний доступ до всіх онлайн-курсів з математики з 5-го по 9-й клас для всіх вчителів і учнів
   Відповідними рекомендаціями Міністерства освіти і науки України визначено добірку безкоштовних освітніх платформ, для організації навчальної взаємодії всіх суб’єктів освітнього процесу. Серед них:
       Ефективними освітніми ресурсами, які доцільно використовувати в освітньому процесі є такі дистанційні освітні платформи, як: для першокласників (генератор прописів, математика, логіка);  вправи з читання, математики, логічні ігри (поділено за класами); ресурс присвячений математиці (є розподіл за класами);    Доцільним є і ознайомлення з наявними платними освітніми платформами для дистанційного навчання, адже більшість з них на час карантину надає безкоштовний (або частково безкоштовний) доступ до своїх онлайн-курсів для всіх учителів та учнів.
​​​​​​​        Рекомендуємо ознайомитися з такими ресурсами, як:
  • Кейс-уроки з різних предметів http://www.edufuture.biz/ua/ ;
  • Mozabook- прекрасний ресурс, де є електронні книги та експлейнери українською мовою https://ua.mozaweb.com ;
  • Для молодших школярів https://study-smile.com/ (є пробна онлайн версія та платна версія);
  • Величезна підбірка різних проектів https://diy.org/ 
  • Математика https://gioschool.com/(онлайн-курси з математики з 5-го по 9-й клас для всіх вчителів і учнів).
        Рекомендуємо до роботи цікаву у методичному аспекті добірку англомовних освітніх платформ:
    •  https://www.khanacademy.org/- розділ для найменших учнів з навчанням читанню та такі навчальні предмети як Хімія, Фізика, Біологія, Економіка, Математика;
    •  https://okgosandbox.org/lessons- дистанційні уроки зі  STEAM-креативності;
    •  http://tuxpaint.org/ - вивчення основ малювання за допомогою різних інструментів (від 5до 12 років);
    •  https://www.mathplayground.com/ - збірка англійською, яка розрахована на тих, хто не вміє читати; 
    • https://www.ixl.com/ - доступна англійська.

        Рекомендуємо також інструменти для спільної роботи з учнями у дистанційному форматі:
 
    • https://www.mentimeter.com/https://get.plickers.com/https://www.quizalize.com/ (опитування та залучення групи до роботи);
    • https://nearpod.com/https://kahoot.com/(проведення контрольних робіт, зрізів знань, тестів й оцінювання в ігровій формі);
    • https://.com/ua(конструктор тестів, опитувань, кросвордів, ігор та комплексних завдань);
    • https://learningapps./(готові навчальні вправи та інструменти для створення тестів, завдань);
    • https://www.classdojo.com/uk-ua/(організація класу в працюючу спільноту з елементами гейміфікації);
    • https://www.edmodo.com/(освітній сайт, який являє собою усічену соціальну мережу за типом Facebook, яка дозволяє спілкуватися вчителям та учням, об’єднавшись навколо процесу навчання у школі);
    • learningapps (це система готових вправ з різних предметів, та ще й з можливістю автоматичної перевірки системою).
(за матеріалами сайтів pedpresa.ua, 24 osvita)
Категорія: РМК | Додав: Адміністратор (02.04.2020)
Переглядів: 367
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: