11 грудня 2019 року на базі Кременецького РЦДТ відбулося засідання творчої групи практичних психологів і соціальних педагогів району на тему «Тілесно-орієнтована технологія в роботі практичного психолога і соціального педагога».
Відомо, що психіка людини пов’язана з фізичним тілом, інтелект з м’язевою чутливістю. Відчуваючи біль, страх, гнів, напругу та інші негативні емоції, людина створює своєрідний захисний панцир, який викликає проблеми в організмі: м’язеві спазми, порушення постави, дихання, психосоматичні порушення. На допомогу фахівцю приходить тілесно-орієнтована терапія як важливий інструмент гармонізації психіки і тіла, забезпечує цілісний розвиток організму. Техніки тілесно орієнтованої терапії ефективно використовують не тільки при лікуванні, а й при корекційному навчанні дітей з аутизмом, ДЦП, неврозами, мовленнєвими порушеннями, гіперактивності. Розробив тілесно-орієнтовну терапію австрійський психолог Вільгельм Райх ще на початку ХХ століття, а сьогодні широко використовується в психологічній практиці як метод впливу на душу через тіло.
Серед методів тілесної психотерапії виділяють: танцювально-рухові техніки, експресивні техніки, дихальні техніки, театральні техніки, техніки релаксації, масаж тощо.
З досвідом використання тілесно-орієнтованої технології в освітньому процесі ознайомила Малоока Марія Михайлівна, практичний психолог НВК «Сапанівська ЗОШ І-ІІІ ст.-ДНЗ». В ході психологічного практикуму «Антистресова гімнастика. Масаж» вона показала різні техніки роботи з тілом з метою корекції емоційного стану і поведінки дитини. Методика дозволяє виявити різні фізичні та емоційні порушення та усунути їх з допомогою тактильного контакту. Стимулюючи мʼязеву чутливість з допомогою вправ ТОТ знімаємо емоційні затиски, активізуємо роботу мозку, а отже покращуємо навчальні успіхи дитини в школі.
Під час практикуму учасники творчої групи виконували практичні вправи «Зняття затиску», «Напруга і розслаблення рук», «Арка», «Кішка», «Гойдалка», відпрацьовували кінезіологічні вправи «Заєць-мисливець», «Коза-зайчик», «Долонька-кулак»; грали танцювально-рухові ігри, провели дихальну гімнастику, робили масаж тіла тощо.
Під час занять з дітьми такі ігрові вправи позбавляють напруги в м’язах, відновлюють роботу дихання, серця, розвивають чутливість, координацію, моторику, тренують вестибулярний апарат.
Таким чином, техніки тілесно-орієнтованої терапії допомагають розслабити тіло, зняти емоційну напругу, відновити сили як дітям так і дорослим. А це, в свою чергу, сприяє забезпеченню психічного здоров’я і благополуччя.
На завершення засідання практичні психологи і соціальні педагоги ділилися враженнями і планами щодо використання сучасних психологічних практик в подальшій роботі.
|