10:30 Порадник для вчителя | |
Порадник для вчителя Зміст Вступ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 РОЗДІЛ 1 ОГЛЯД КОНЦЕПЦІЇ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ . . 7 Виклики, що стоять перед початковою школою . . 8 Чинники якісної початкової освіти . . . . . . . 9 Мета і головні компоненти Концепції Нової української школи . . 11 Компетентнісний підхід, ключові компетентності . 12 Сутнісні ознаки компетентності . . . . 12 Педагогіка партнерства . . . . . . 16 Принципи партнерства . . . . . . . . . . 16 Залучення до спільної діяльності . . . . . 17 Особливості організації освітнього процесу . . . . 18 Особистісно-орієнтована модель освіти . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Формування загальнолюдських цінностей . . 19 Структура освітнього процесу . . . . . . . . . 19 Організація освітнього середовища . . . . . 20 РОЗДІЛ 2 ПУТІВНИК ПО ДЕРЖАВНОМУ СТАНДАРТУ ПОЧАТКОВОЇ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ . 21 Цільові групи . . . . . . . . . . . 22 Принципи Державного стандарту початкової загальної освіти . . 24 Зміст освіти: освітні галузі . . . . . . . . 25 Модельні навчальні програми . . . . . . . . 28 Базовий навчальний план . . . . . . . . 31 Типовий навчальний план . . . . . . . . 31 Робочий навчальний план закладу освіти . . . . . . 31 Календарне планування . . . . . . . . . . 32 РОЗДІЛ 3 ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ДІТЕЙ 6-7-РІЧНОГО ВІКУ . . 36 Початок навчання у школі: вплив на емоційний стан і поведінку дитини . 37 Особливості психічних і пізнавальних процесів . 39 Процес сприймання . . . . . . . . . . 39 Зорове сприймання . . . . . . 39 Пізнавальні процеси . . . . . . . . . . . . 40 Дрібна моторика . . . . . . . . . . . . . . . 41 Етапи та умови розвитку пізнавальних інтересів . 42 Інтерес до навчання . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 Емоційно-вольова сфера . . . . . . . . . . . . . . . 43 Цікавість . . . . . . . . . 44 Допитливість . . . . . . . . . . 44 Регуляція поведінки . . . . . . . . 45 Особливості розвитку дитини під час організації навчання . . 45 РОЗДІЛ 4 ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА: СЕРЕДОВИЩЕ, ЩО НАЛЕЖИТЬ ДІТЯМ . 50 Роль учителя у формуванні психологічно безпечного середовища . 51 Забезпечення права вибору . . . . . . . . . . 53 Формування спільних цінностей . . . . . . . . . . . . . . 55 Практичне завдання 1 . . . . . 56 Ранкові зустрічі . . . . . . . . 57 Створення спільноти в класі . . . . . . . . . . . . 57 Розвиток навичок спілкування . . . . 58 Розвиток соціальних навичок . . . . . 58 Розвиток академічних навичок . . . . 58 Створення у класі позитивного настрою . . 59 Розвиток демократичних цінностей . . . 59 Фізичне середовище . . . . . . . . . . . . 60 Навчальні центри / осередки . . . . . . . 60 Навчальні матеріали та їх організація . . . 61 Практичне завдання 2 . . . . . . . . 63 Розвиток відповідальності . . . . . . . . 64 Встановлення правил . . . . . . . . . . . 65 Участь дітей в організації освітнього середовища . 67 Святкування розмаїття та соціальна інклюзія . . . 67 Діти з особливими освітніми потребами . . . 67 Практичне завдання 3 . . . . . . . . 69 РОЗДІЛ 5 ІНТЕГРАЦІЯ: ТЕМАТИЧНИЙ І ДІЯЛЬНІСНИЙ ПІДХОДИ . 71 Інтеграція в освіті. Інтегроване навчання . . . . 72 Що таке інтеграція . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Інтеграція в освіті . . . . . . . . . . 72 Що таке інтегроване навчання? . . . . 73 Діяльнісний підхід. Критичне мислення і вирішення проблем . . 73 Технологія «Читання та письмо для розвитку критичного мислення» . . 74 Цілі навчання (таксономія Блума) . . . . . . 76 Деякі стратегії розвитку критичного мислення . . 77 Мозкова атака . . . . . . . . . . 77 Асоціативний кущ (гронування) . . . . . . . . 79 Знаємо — хочемо знати — дізналися (таблиця «зхд») . . 84 Діяльнісний підхід: ротаційні моделі «щоденні 5» і «щоденні 3» . . 86 Щоденні діяльності – ротаційні моделі . . . . 86 Я-схеми . . . . . . . . . . . . . 90 Дизайн класу . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 «Щоденні 5» . . . . . . . . . . . . . 92 Початок запровадження «щоденні 5» . . . . . 93 «Щоденні 3» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 РОЗДІЛ 6 ТЕМАТИЧНЕ НАВЧАННЯ: ПЛАНУВАННЯ ТЕМАТИЧНОГО НАВЧАННЯ . 101 Формування міжпредметних компетенцій у процесі тематичного навчання . . . . . . . . . . . . . . . 102 Міжпредметна компетентність . . . . 102 Міжпредметна інтеграція . . . . . . . 102 Етапи реалізації міжпредметної інтеграції змісту навчання (від простого до складного) . 103 Міжпредметні зв’язки . . . . . . . . . 103 Переваги інтегрованого навчання . . . . . . 104 Планування тематичного навчання . . . . . 105 Плануємо тематичний день. Створюємо інтелект-карту. . 106 РОЗДІЛ 7 ОСОБЛИВОСТІ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ . 118 Мета і цілі оцінювання у сучасній школі . . . . . . 119 Формувальне оцінювання . . . . . . . . . . . . 119 Цілі оцінювання . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Коли починати оцінювання? . . . . . . . . . . . 121 Спостереження і записи . . . . . . . . . 122 Діти з особливими освітніми потребами . . . . . . 123 Основні аспекти процесу оцінювання . . . . . . 123 Вербальне оцінювання . . . . . . . . 123 Відстеження індивідуальних досягнень учнів . . 124 Надання зворотного зв’язку . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Контрольно-оцінювальна діяльність . . . 125 Технологія портфоліо . . . . . . . . . . . 126 Практична вправа . . . . . . . . 133 РОЗДІЛ 8 СПІВПРАЦЯ З БАТЬКАМИ . . . . . . . . . . . 134 Основні шляхи співпраці: спілкування . . . . . . 135 Формальне й неформальне спілкування . . 135 Батьківські збори . . . . . . . . . . . . 136 Індивідуальні зустрічі з батьками . . . 138 Інші форми спілкування з батьками . . . . . 141 Батьківська кімната . . . . . . . 141 Основні шляхи співпраці: залучення батьків до освітнього процесу . . . . . . . . . . . . . . 142 Переваги співпраці вчителя і батьків . . . 142 Батьки як помічники вчителя . . . 143 Підготовка батьків до виконання ролі помічника вчителя . . 144 Практичне завдання . . . . . . . . . . . . 146 РОЗДІЛ 9 СВЯТКУВАННЯ БАГАТОМАНІТНОСТІ. СОЦІАЛЬНА ІНКЛЮЗІЯ . . . . . . . . . . . . . . .149 Правовий аспект . . . . . 150 Основні поняття: інклюзивна освіта, діти з особливими освітніми потребами . . . 151 Особливості організації освітнього процесу . . . 152 Додаткова допомога з боку асистента вчителя . . 153 Індивідуальна програма розвитку для дитини з особливими освітніми потребами . . . . . . 153 Особливості організації фізичного середовища, яке має відповідати принципам універсального дизайну . 155 Співпраця з додатковими фахівцями, зокрема з вчителем-логопедом, практичним психологом, спеціальним педагогом та ін. . . . . . . . . 157 Практика спільного викладання . . . . 157 Особливості співпраці з батьками дитини з особливими освітніми потребами . . 158 Практичне завдання . . . . . . . . . . 160 ДОДАТКИ Додаток А. Форма самооцінки для вчителя . . 163 Додаток Б. Форма спостереження за розвитком дитини . 167 Додаток В. Форма оцінки середовища . . . . . 184 Додаток Д. Ранкова зустріч . . . . . 186 Термінологічний словник . . . . . 201 | |
|
Всього коментарів: 0 | |